frank-jeannette-madeira2022.reismee.nl

Regen houdt ons niet tegen

Onweer, regen, harde wind en een povere 12°. Geen probleem, ook met alleen handbagekleren kunnen we op pad. Stevige stappers, een regenjas, paraplu en we kunnen vertrekken. Maar niet voordat we lekker ontbeten hebben. Dikke plensbuien vallen ons ten deel, afgewisseld met een paar minuutjes zonneschijn.

Onze eerste halte van vandaag is de Mercado dos Lavradores. Een drie verdiepingen tellende art-decohal uit de jaren dertig die nu vooral een trekpleister voor toeristen is. Daar is niets mis mee. Als toerist geniet ik volop van de bloemenverkoopsters in klederdracht, de stalletjes met groente en fruit, de souvenirwinkeltjes en de vismarkt. Door de wind, door de regen vervolgens naar de kathedraal van Funchal. Aan de buitenkant sober, binnenin het tegenovergestelde. Een ingenieus plafond van cipressenhout en de zon die even door de zijbeuken scheen en het interieur nog meer deed oplichten, meer moest dat niet zijn. Op een doordeweekse dag wordt hier trouwens nog vier keer per dag de mis opgedragen.
Verder maar weer door de regen die nu af en toe echt met bakken uit de hemel valt. Geen vakantie zonder een museumbezoek, we hebben onze keuze laten vallen op het MAMA, oftewel het museum voor moderne kunst. Een piepjong museum dat de deuren opende in juli 2021. De expositie omvat 15 jaar werk van de Madeireense kunstenaar Rui Sa. Laat ik het er maar op houden dat de man veel werken gemaakt heeft in die 15 jaar, niet kon kiezen welke in het museum te hangen en de stijl niet mijn dada was. Maar wie weet vindt een ander het prachtig. Ik heb een paar objecten die me aanspraken op de foto gezet.
Weer buiten eerst een espresso en een Coral (Cerveja) voor de prijs van 2,50€ waarbij we ook nog eens lekker droog onder de luifel zaten.
Madeira bevalt ons tot nu toe uitstekend alleen het kraanwater... men is hier niet karig met chloor. Daarom op weg naar ons hotel even naar de prachtige supermarkt van zondag voor flessenwater. We komen met de voorraad wel toe tot zaterdag.
Wat doet een mens nog meer op een regenachtige dag in Funchal. Wat lezen, kopje thee zetten, de verwarming aan, Frank naar de fitnessruimte in het hotel en de dag afsluiten met heerlijk eten bij Armazem do sal.
Veel liefs
Jeannette