frank-jeannette-madeira2022.reismee.nl

Er is veel te zien in Funchal

Monte ligt in de wolken, ook hier beneden in Funchal is er geen blauwe lucht zichtbaar. Geen probleem, vandaag staan religie en kunst centraal.
We starten onze tocht door Funchal bij de Quinta das Cruzes. Een landhuis gebouwd op een heuvel door kapitein Zarco om piraten over zee te zien aankomen. Nu een museum met een allegaartje van decoratieve kunst, een kapel en een mooie tuin.
Vervolgens naar het 800 meter verder gelegen fortaleza. Oké dat lijkt niet ver maar voelt wel zo wanneer die meters de hoogte in gaan. Het uitzicht over Funchal was de moeite waard.
Terug naar beneden, langs de Quinta naar Blandy's Wine Lodge waar sinds 1840 maderawijn gemaakt wordt. Hier waren we snel weer buiten. Deze bezienswaardigheid is vooral voor groepen en m8nder geschikt voor een duo.
Als toevallige passant belandden we vervolgens in het museum van de suiker. Een klein museum gevestigd in het voormalige huis van Joao Esmeraldo (aka Jenin Esmenaut). Deze edelman begon in dienst van een Brugse familie met de suikerhandel tussen Vlaanderen en Madeira en vestigde zich later in Funchal.
Na alle suiker tijd voor religie. Eerst in het Museu de Arte Sacra, gevestigd in het oude bisschoppelijk paleis. Hier hangen veel werken van Vlaamse meesters die in opdracht van kooplieden en plantage-eigenaren altaarstukken schilderden. Het museum is de moeite van een bezoek waard.
Nog even genieten van het panorama en de mooie betegelde muren op het dak en weer verder, de binnenplaats van het stadhuis en proeven van Maderawijnen bij Oliveira. De verdeler voor België woont in Roeselare mocht je net als wij alleen met handbagage reizen en thuis toch van de wijn willen genieten. Frank heeft enkele 10cl 'flessen'gekocht.
Het was weer een drukke dag.
Onze week Madeira loopt op zijn eind. Morgenochtend om vijf voor twaalf worden we opgepikt bij ons hotel voor vertrek naar het vliegveld.
Ik heb genoten van het eiland, de vriendelijke mensen, het lekkere eten en een week samen met Frank te zijn. We gaan naar huis en dat is ook goed.
Bedankt voor jullie fijne reacties. Waar de volgende reis ons brengt weet ik nog niet. Hopelijk mag ik je dan weer als reisgezel begroeten.
Veel liefs
Jeannette

Walter

Bedankt voor je mooi verslag iedere dag.

Ria

Wat een mooie dag vandaag. Ik heb genoten van je schitterende foto's en lees elke dag je verhaal met veel plezier!
Goede terugreis en tot een volgende!
Bedankt!

Jan

Goede reis!

stef

behouden vaart !

Marijke

Hoi lieve Jeannette, ik heb erg genoten van jouw verhalen. Ik heb ze alleen achter elkaar gelezen, omdat de week al voorbij was voordat ik er erg in had!
Mooie foto’s! Lekker een flink aantal kilometers in de benen. Toppers!