frank-jeannette-madeira2022.reismee.nl

Monte

Geen Tui-experience meer voor ons, we houden het bij onze eigen vindingrijkheid en dat betekent gewoon lekker ontbijten om half 10, stevige stappers aan en op weg naar Monte.

Zoals het woord al doet vermoeden, hoog de berg op. Niet lopend maar met de Teleférico do Funchal. Een kabelbaan die ons in 15 minuten naar boven brengt. Alle mindfullness oefeningen ten spijt kreeg ik het met dit gondelavontuur toch nog even benauwd en was blij weer vaste grond onder de voeten te hebben.
Maar het doel, de Tropische tuin, heilige de middelen ook dit keer. Een oase van rust, diversiteit aan planten, bloemen en bomen, watervallen, vijvers, vergezichten en af en toe gewoon even zitten op een bankje en niets doen. Ik heb er erg van genoten.
Er was nog meer te zien in Monte, maar eerst op een terrasje in de zon wat eten en drinken.
De 'toboggans' hebben we aan ons voorbij laten gaan. 2 kilometer in een rieten slee de berg afjakkeren kan wel een must do zijn wanneer je in Madeira bent, maar absoluut niet ons dada.
Nee dan de kerk Nossa Senhora do Monte. Op 15 augustus (Maria ten hemelopneming) beklimmen pelgrims op hun knieën de trappen om het Mariabeeld in de kerk te eren. De legende wil dat in de 15de eeuw Maria hier een aantal keren verscheen aan een herderinnetje. Wij hebben de trappen gewoon beklommen (het is immers nog maar maart).
In de kerk ook de tombe van keizer Karel I van Oostenrijk.
Het was weer tijd om met de kabelbaan af te zakken naar Funchal. Ik heb er dit keer van genoten, zelfs van het schommelen van de gondel door de opgestoken wind
Een lekker homemade lemonade met zicht op zee (voor Frank een Coral) om dan de rust van de hotelkamer op te zoeken en nig maar eens lekker gegeten in een van de vele restaurantjes.

Ook vandaag weer meer dan 10 kilometer gewandeld. Hoogste tijd om te gaan slapen.

Veel liefs

Jeannette

Walter

Zalig.
Straf dat zoveel jaar voordien Maria hier ook aan een herderinnetje verscheen.
Geniet verder.
Walter